Toyota Vangelis – Výklopný světlomety

FacebookInstagramYoutubeSpotifyBandcamp

V Praze usazený digitální písničkář Václav Peloušek vystupuje coby Toyota Vangelis pátým rokem. Po sérii samostatných singlů a loňském EP Léto s Toyotou přichází s debutovým albem Výklopný světlomety, na němž prozkoumává svou křehkou mužskost a zranitelnost. Snaží se pojmenovat nové pocity z polo-digitálního života a prohledává spektrum své identity, zároveň pátrá po východiscích z všudypřítomné temnoty, aby pronikl nicotou a znovunalezl euforii. Album Výklopný světlomety vychází v pátek 3. února ve spolupráci labelu Full Moon Forum a platformy Future Jiskří.

„Na desce praktikuji fiktivní projížďky autem – mentální scrolling ve vzpomínkách a do hloubi nitra. Zvuky i hudební styly se zde míhají jako siluety budov ve zpětném zrcátku a já se snažím přijít na to, kdo vlastně jsem,“ říká Toyota Vangelis, který si na Výklopné světlomety pozval celou řadu hostů. Spolupráce s dalšími umělci je pro něj přirozeným způsobem tvorby, na produkci a sound designu alba úzce kooperoval s producentem Oliverem Torrem. V jedenácti skladbách se objevují Tokyo Drift, Klara Wodehn, Wierdsky nebo slovinská umělkyně Zevin, která hostuje v druhém singlu VPN. K němu také vznikl klip, který se natáčel v Lublani. O mastering alba se postaral Jan Macháček (Ancestral Vision) a vizuální identitu mu dodal Olbram Pavlíček.

Neodmyslitelnou součástí rukopisu Toyoty Vangelise je koncepční sound design a syntéza zvuku, kterou korunuje éterickými vokály, v nichž technologie velmi úzce spolupracují s hlasivkami. V eklektickém přístupu k tvorbě nachází Peloušek spojení mezi českým (východoevropským) písničkářstvím a vlivy japonského nebo švédského emo rapu podobně jako zvuky labelů PC music či NUXXE. Vzniká tak unikátní směsice žánrů, která není přímým derivátem zmíněného. „Rád cíleně vytvářím syntetické, leč familiární prostory ve zvuku. Snažím se přijít na to, jak se v nich cítím a co lze jejich prostřednictvím sdělit. Sound design je pro mě integrovanou součástí songwritingu a abstraktní pocity ze zvuku mi často evokují témata, která se snažím popsat v textech,“ říká Peloušek.

Deska začíná i končí dvěma verzemi skladby Smyk, protože ve světě, kde je všechno tekuté a neurčité, se dá pohybovat snad jen pomocí driftování. Na obou verzích se podílela Tokyo Drift, která s Toyotou Vangelisem účinkuje také v dalším tracku Tunel. Ten přináší zamýšlení nad uvědoměním si vlastních temných stavů, samotná jízda je zde vnímána jako únik nebo vysvobození. V úvodním singlu 10 hodin se snovou atmosférou prolíná realita se sny i vzpomínkami, skladba Marie zase nabízí souznění s ostatními v klubovém prostředí, rozpouštění se v kolektivní identitě nebo objevováni feminity. Track NPC je politickým komentářem k pocitu ztráty schopnosti jednotlivce i celé generace ovlivnit okolní svět, politický rozměr duševního zdraví a výchovy je pak akcentován v nejzranitelnější skladbě alba Mrak, v jejímž závěru Toyota Vangelis vyklápí světlomety a je odhodlán konfrontovat se s temnotou.

Václav Peloušek je jedním ze zakladatelů brněnské značky Bastl Instruments, kde je hlavním designérem elektronických hudebních nástrojů. Jako Toyota Vangelis vystupuje od roku 2018, během pěti let úzce spolupracoval s umělci jako Miss Petty, Never Sol, BoLs/sLoB nebo Tokyo Drift, společný track natočil také se slovinskou rapperkou Sahareyou. Výklopný světlomety jsou jeho debutovým dlouhohrajícím albem, které vychází pouze digitálně ve spolupráci labelu Full Moon Forum a platformy Future Jiskří.